Amali pada minggu ini ialah menggunakan Internet, Enjin
Carian Bahan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
- · Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks
- · Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa
- · Menggunakan folder dalam pengkomputeran awam untuk berkongsi bahan contohnya Google Drive/Dropbox
- · Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan
1. Mengumpul dan mengkategorikan Bahan Audio, Video, Grafik dan Teks
a. Bahan Audio
Audio Lagu Bangun Pagi
Video
Belajar ABC Bersama Upin Ipin
Kata Kerja
2. Mengumpul Bahan daripada Internet ke dalam Folder Berdasarkan Kemahiran Bahasa
Kurikulum Standard Sekolah Rendah Bahasa Malaysia Tahun Satu
-
KEMAHIRAN MENDENGARObjektif:i. Mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dari persekitaran dengan teliti dan betulTajuk bahan: Mengenal Bunyi Haiwan (video)
Kesesuaian bahan dengan kemahiran: Bahan video ini
mengandungi beberapa bunyi haiwan yang ingin diajar kepada para pelajar. Bukan
itu sahaja, ia juga menarik kerana turut disertakan dengan gambar haiwan
berkenaan. Melalui bahan ini juga, guru dapat membunyikan bunyi-bunyi haiwan
bersama-sama para pelajar.
ii. Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul
Tajuk bahan: Langkah 1 suku kata
terbuka (video)
Kesesuaian bahan dengan
kemahiran: Bahan ini sanagt sesuai untuk digunakan dalam pengajaran dan
pembelajaran bagi murid tahap satu kerana terdapat aktivti mendengar, mengecam
dan menyebut 1 suku kata terbuka. Bukan itu sahaja, gambar juga turut
disediakan bagi memudahkan pembelajaran murid-murid.
KEMAHIRAN MEMBACA
Objektif:
i. Membaca pelbagai perkataan, frasa dan ayat secara
mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul
Tajuk bahan: Petikan Arnab yang Malas
Kisah Teladan: Arnab
yang Malas
Di sebuah hutan tinggal sepasang sahabat. Mereka ialah
seekor arnab dan seekor tupai. Setiap hari mereka menghabiskan masa
bersama-sama. Pada suatu hari, tupai berkata kepada arnab, “Mari kita buat
sarang. Sekarang dah tiba musim hujan. Apabila hujan, kita ada tempat
berteduh.” “Ya, betul kata awak. Tapi biarlah saya berehat dulu,” jawab arnab.
Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Tupai dan arnab berteduh di bawah
pokok. Mereka basah dan kesejukan.”Jika kita ada sarang, tentu kita tak akan
basah begini,”kata tupai. “Ya, betul kata awak,” jawab arnab. “Pagi esok kita
akan buat sarang,” kata arnab lagi.
Keesokan pagi, cuaca sungguh baik. Tupai mengajak
arnab menbuat sarang. “Lebih baik kita pergi cari kayu untuk membuat sarang,”
kata tupai. “Tapi bukan sekarang,” jawab arnab. “Kita masih ada banyak masa
lagi. Marilah kita pergi cari makanan. Saya sungguh lapar!” Tupai
menggeleng-geleng melihat sikap sahabatnya itu. Pada petang itu, hujan turun
lagi. Tupai dan arnab basah kuyup kerana tiada tempat berteduh. “Alangkah
baiknya jika kita ada sarang,” kata tupai. “Esok kita mesti buat sarang. Saya
tak mahu terus basah seperti ini sewaktu hujan.” Arnab yang pemalasitu tidak
menghiraukan rungutan sahabatnya. “Kita tunggu esok sahajalah,” kata arnab.
Kesesuaian bahan:
Membolehkan murid-murid membaca dengan cekap dan pantas dengan sebutan dan
intonasi yang betul dan jelas. Selain itu, ia juga mudah difahami oleh pelajar
kerana ceritanya yang pendek.
ii. Membaca dan memahami perkataan dan frasa yang
mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraph dan
konsonan bergabung yang betul
Tajuk bahan: Kad Membaca Pintar
Kesesuaian bahan: Sesuai untuk melatih murid tahun 1 membaca pada
peringkat awal.
iii. Membaca
dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk mengenal
pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul
Kepentingan Makanan Seimbang
Kesihatan ialah anugerah Tuhan
yang wajar kita syukuri dan pelihara. Menjaga kesihatan ialah tanggungjawab
setiap individu. Kesihatan penting dalam kehidupan manusia supaya mereka dapat
melakukan aktiviti seharian dengan sempurna.
Masalah
kesihatan seseorang berkait rapat dengan corak pemakanan yang diambil. Jenis
pemakanan yang kita ambil akan memberikan kesan positif kepada tubuh badan
sebaliknya memberi kesan negatif sekitanya diambil secara berlebihan. Corak
pemakanan yang betul dan seimbang sangat penting bagi mengelakkan pelbagai
jenis penyakit seperti penyakit kardiovaskular dan obesiti.
Sebaik-baiknya,
setiap makanan yang kita ambil perlulah mengandungi pelbagai zat makanan dan
vitamin yang diperlukan oleh tubuh badan. Pengambilan tersebut perlulah dalam
kuantiti yang ditetapkan iaitu mengikut keperluan tubuh. Misalnya, makanan yang
mengandungi protein, karborhidrat, vitamin dan zat-zat yang lain perlu diambil
pada setiap hari kerana organ dalam tubuh manusia memerlukan zat-zat yang
berbeza.
Bagi
kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan sumber protein bagi membina
tisu-tisu dalam tubuh badan mereka. Oleh sebab itu mereka digalakkan mengambil
makanan yang mengandungi sumber protein bagi membantu perkembangan dan
memperbaiki sel-sel dala tubuh badan mereka.
Seseorang
yang memerlukan sumber tenaga yang lebih untuk menjalankan aktiviti perlu
mengambil sumber makanan yang mengandungi karbohidrat dan lemak dalam kuantiti
yang betul. Pengambilan karbohidrat yang berlebihan dapat menymbang kepada
risiko untuk mendapat penyakit jantung kerana karbohidrat tersebut ditukar
kepada lemak. Pengumpulan lemak dapat menyempitkan saluran arteri dalam darah
seterusnya menyebabkan penyakit jantung.
Pengambilan
makanan yang mengandungi vitamin juga sangat penting. Sesungguhnya pengambilan
seimbang dan tidak berlebihan tidak akan memudaratkan kesihatan. Kesimpulannya,
kita perlu mengambil makanan dalam kuantiti yang betul bagi menjaga kesihatan
kita dan bukannya memenuhi selera makan kita.
Kesesuaian bahan: Guru membaca dan meminta murid untuk mengenal
pasti idea utama
iv. Membaca,
memahami dan menaakul maklumat dalam bentuk bahan grafik dengan betul dan
memindahkannya ke dalam bentuk ayat.
Kesesuaian Bahan
dengan Kemahiran: Gambar rajah ditunjukkan kepada murid. Kemudian guru membaca
ayat tunggal yang berkaitan gambar rajah. Murid menulis semula apa yang guru
sebutkan.
No comments:
Post a Comment